Ulasan Gran Turismo (2023)

Filem ini pasti akan menghidupkan semangat anda dan memberi anda pengalaman yang mengagumkan. Filem Gran Turismo yang dinantikan ramai akan tiba di pawagam seluruh negara esok dan kami telah dijemput oleh Art Of Speed untuk melihat apa yang membuatkan filem ini begitu dinantikan.

Jika anda seorang pemain permainan, anda tentu mengenali permainan perlumbaan simulasi yang legenda, Gran Turismo. Melihat sebuah filem berdasarkan kisah permainan ini dan impaknya dalam dunia perlumbaan sudah cukup untuk merangsang keghairahan kami.

Filem ini berdasarkan kisah benar di mana seorang pelumba Sim kemudiannya menjadi pelumba sebenar, berkat Kazunori Yamauchi yang bertekad untuk menjadikan perlumbaan boleh diakses oleh semua orang.

Plot filem ini berkisar di sekitar Jann Mardenborough (dimainkan oleh Archie Madekwe) yang merupakan salah seorang pemain Sim Gran Turismo terbaik dan bercita-cita menjadi pelumba profesional.

Perjalanan beliau bermula apabila beliau terpilih untuk menghadiri Akademi GT, idea yang dihasilkan oleh Danny Moore (Orlando Bloom) untuk membawa masuk dan melatih pemain Sim terbaik dari seluruh dunia dan memilih yang terbaik dari mereka untuk berlumba untuk Nissan.

Di sinilah Jack Salter (David Harbour) memasuki cerita sebagai jurutera utama dan jurulatih bagi golongan muda ini.

Semua pelakon ini memainkan watak mereka dengan sempurna, walaupun pengarah telah mengambil beberapa kebebasan kreatif untuk meningkatkan kisah bagi penonton.

Dari awal hingga akhir filem, peminat akan terpaku di tempat duduk mereka dengan banyak faktor menarik dan adegan yang sarat emosi.

Walaupun filem ini berdurasi 135 minit, alur cerita berjalan dengan indah. Ketinggian dan keterpurukan dalam filem ini disampaikan dengan baik di mana penonton akan mengalami perjalanan bersama watak-watak dalam filem.

Sementara itu, teknik kamera dan CGI (gambar imej terhasil komputer) melampaui kata-kata. Pencipta menggunakan teknik kamera untuk meningkatkan adegan yang juga akan meningkatkan pengalaman penonton. Penggambaran dron digunakan dengan sempurna dalam jumlah yang tepat dan dalam adegan yang sesuai pada masa yang tepat.

Pada keseluruhannya, filem ini yang dihasilkan oleh Sony Productions dan PlayStation dan diarahkan oleh Neil Blomkamp adalah wajib ditonton di pawagam kerana ia bernilai setiap sen. Jangan lupa saksikan pada 18 Ogos di pawagam berdekatan anda. 

Ulasan