Maybank Capai Separuh Daripada Matlamat Pinjaman Hijau $17.3 Bilion


Bank terbesar Malaysia, Malayan Banking Bhd. telah mencapai separuh daripada matlamatnya untuk melaburkan 80 bilion ringgit ($17.3 bilion) dalam kewangan lestari menjelang tahun 2025. 

Sejumlah besar pinjaman hijau telah diberikan untuk menyokong syarikat-syarikat berpangkalan di Singapura dalam usaha beralih kepada sumber rendah karbon. 

Maybank adalah antara bank-bank utama Malaysia yang berjanji untuk mengalirkan dana ke dalam pinjaman hijau. 

CIMB Group Holdings Bhd., yang memiliki Khazanah Nasional Bhd. sebagai pemegang saham terbesarnya, bertujuan untuk mengalokasikan 60 bilion ringgit untuk pembiayaan lestari menjelang tahun 2024, dua kali ganda daripada matlamat asalnya, sementara RHB Bank Bhd. merancang untuk melaburkan 20 bilion ringgit untuk pembiayaan lestari menjelang tahun 2026. 

Jumlah ini, walaupun besar, tidak mencukupi untuk menghentikan perniagaan daripada menggunakan bahan api fosil dan menangani matlamat kelestarian lain. 

Malaysia dianggarkan memerlukan 637 bilion ringgit pelaburan dalam tiga dekad akan datang untuk menyokong matlamat tenaga boleh baharu dalam mencapai 70% campuran tenaga menjelang tahun 2050. Negara ini akan "memerlukan sokongan dari luar negara untuk pembiayaan."

Ulasan