Ulasan Haunted Mansion 2023


Disney Gagal Menakutkan Penonton dan Menyampaikan Plot dalam Reboot Terbaru Mansion Berhantu.

Apabila berita tentang reboot Mansion Berhantu mula tersebar, banyak peminat siri sebelum ini, seperti saya, sangat teruja. Memandangkan perbezaan selama 20 tahun sejak filem pertama, nampaknya munasabah bagi Disney untuk memberi peluang kedua kepada francais ini.

Pada hakikatnya, siri pertama berjaya di pawagam dengan hasil kutipan lebih dari $182 juta berbanding bajet $90 juta. Tetapi seperti banyak reboot Disney pada hari ini, keputusan untuk kembali mungkin hanya menodai reputasi dikasihi siri ini.

Diarah oleh Rob Minkoff, sekuel ini bermula dengan seorang ibu tunggal bernama Gabbie (dimainkan oleh Rosario Dawson) yang menyewa pemandu pelancong, Ben (dimainkan oleh LaKeith Stanfield) setelah mengetahui rumah baru beliau dihantui.

Ben, yang pada mulanya enggan untuk terlibat, terlibat setelah seorang paderi tempatan, Bapa Kent (Owen Wilson) memberitahunya bahawa Gabbie akan memberi ganjaran yang murah hati. 

Dia kemudian tidak sengaja terperangkap apabila dia tidak dapat melarikan diri dari kehantuan. Bersama-sama, kumpulan ini kemudiannya mengumpulkan pasukan untuk melawan hantu-hantu di mansion.

Satu untuk keluarga

Sama seperti pendahulunya, Mansion Berhantu 2 berjaya meletakkan dirinya sebagai filem keluarga yang hebat. Ibu bapa tidak perlu risau kerana nilai-nilai keluarga yang baik dipersembahkan dan diajarkan sepanjang filem.

Hubungan Gabbie dengan anak lelakinya, Travis (dimainkan oleh Chase W. Dilon) sebagai contoh, adalah ilustrasi tentang ini. Dari awal, kita dapat melihat sejauh mana wataknya sanggup pergi untuk anaknya. Walaupun tidak mempunyai cara untuk mengalahkan unsur-unsur gaib, dia tetap bertekad untuk mencari jalan.

Kehendaknya untuk sentiasa meletakkan anaknya di hadapan adalah sangat menyentuh hati untuk dilihat. Interaksi Stanfield dengan Tim juga menjadi petunjuk lain tentang ini. Melihat bagaimana dia menjadi suka kepada Tim, Disney berjaya sekali lagi menarik perasaan penonton.

Selain daripada keluarga, persahabatan di antara yang lain juga adalah antara ikatan yang mengikat keseluruhan filem ini. Kimia mereka di layar pasti meningkatkan daya tarikan filem dan memperkayakan kedalaman ceritanya.

Pemilihan pelakon berjaya

Kimia ini tidak mungkin dapat dicapai jika bukan kerana pelakon hebat seperti ansambel filem ini. Setiap pelakon berbaur dengan baik di layar. Manakala beberapa adalah lucu dengan lucu, yang lain adalah watak yang tidak dapat anda bantu tetapi menyokong.

Jika saya terpaksa memilih dua yang paling menonjol, ia akan menjadi Owen Wilson dan Tiffany Haddish sebagai watak masing-masing. Wilson, seperti yang ramai kenali, telah dikenali dengan bakat komedinya selama bertahun-tahun.

Oleh itu, tidak menghairankan melihatnya cemerlang dalam genre ini. Adalah adil untuk berhujah, pada titik ini, bahawa hampir mustahil bagi Wilson untuk tersilap dalam komedi. Walaupun dia melunakkan ini untuk penonton yang lebih muda di sini, Wilson tetap berjaya dengan baris-baris dan timingnya.

Haddish tidak berbeza. Sebagai seorang pelawak yang bukan orang asing kepada layar besar, Haddish berjaya memanjangkan lagi bakat komedinya dengan watak ini. Baris-baris dan ekspresi wajahnya tidak dapat lebih lucu dan sempurna!

Arahan lemah

Walau bagaimanapun, hanya ada banyak yang dapat dilakukan oleh Wilson dan Haddish apabila plot tidak cukup meyakinkan. Mansion Berhantu, pasti ada momen-momen ini, tetapi sebahagian besar, ia berjuang untuk mengekalkan plotnya.

Ambil penjahatnya sebagai contoh. Semasa peringkat awalnya, penonton diberikan persediaan yang besar untuk kemunculannya. Kita sentiasa diingatkan akan kekuatan dan kewujudan jahatnya, tetapi kita hanya dapat melihatnya dalam beberapa adegan.

Dan dalam pandangan itu, kita hanya mendapat rasa kekuatannya, membuat persediaan ini menjadi sia-sia. 'Tenteranya' juga tidak membantu kerana peranan mereka terasa canggung dan dipaksa.

Semua ini secara tidak langsung mempengaruhi kredibiliti filem sebagai filem seram keluarga. Oleh itu, tempoh dua jamnya terasa agak berlebihan.

Masih boleh digunakan

Sekuel ini pastinya tidak mencapai sasaran terutamanya jika dibandingkan dengan pendahulunya. Dalam retrospeksi, projek ini mungkin telah mencapai ketinggian yang lebih tinggi. Namun demikian, produk akhir masih mencukupi untuk digunakan sebagai filem keluarga yang boleh diterima.

Nilai-nilai keluarga dan humornya yang berkualiti masih menjadikan ia satu kegembiraan yang besar untuk keluarga dan penonton yang lebih muda. Walau bagaimanapun, mungkin tidak akan menjadi sesuatu yang mereka kembali kepada terutamanya dengan wujudnya filem pertama.

Ulasan